The Stand

StandReview The Stand door Sandra Hutchison:
Het kwaad groeit waar angst overheerst
★★★★

Deze Amerikaanse miniserie naar het gelijknamige boek van Stephen King uit 1978 is een binge-watch waardige reeks. Het is een remake van de vierdelige miniserie uit 1994. Deze nieuwe serie ging eind 2020 in première bij de zender CBS All Access en is nu verkrijgbaar op dvd en Blu-ray. De serie bestaat uit negen afleveringen en duurt in totaal 587 minuten.

In een post-apocalyptische wereld wordt de wereldbevolking overdonderd door een nieuwe dodelijke ziekte (Captain Tripps). Nu de mensheid op zijn zwakst is, ziet ‘het kwaad’ zijn kans om het magere aantal overlevenden voor zich te winnen. Hij noemt zichzelf Randall Flagg (Alexander Skarsgård). Mensen worden door hem benaderd in hun dromen en naar Las Vegas gelokt van waaruit hij de mensheid angst inboezemt. Maar er is hoop, ook Moeder Abagail (Whoopi Goldberg) heeft een aantal overlevenden verzameld die het goed voorhebben met de mensheid. Wat volgt, is de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Zal het goede overwinnen?

Hoewel het idee van een nieuwe dodelijke ziekte niet bepaald origineel is, heeft de serie The Stand meer dan genoeg bijzondere wendingen om je aan de buis gekluisterd te houden. Wel zijn de vele wisselingen in tijdslijnen in de eerste paar afleveringen storend. Je raakt daardoor af en toe het spoor even bijster. Dit verhaal van Stephen King bevat sporadisch de overlevingsdrift die ver weg een beetje doet denken aan The walking dead. Hier had ik wel wat meer van willen zien. De serie heeft door het magische spirituele tintje iets mysterieus gekregen, in combinatie met het vrij realistisch overkomende Captain Tripps virus is dit even wennen, maar het geeft de serie tegelijkertijd iets origineels.

The Stand afbeelding

De cast is er een om door een ringetje te halen. Vooral Brad William Henke steelt de show als de zwakbegaafde Tom Cullen en zorgt voor wat subtiele humor. James Marsden schittert als de sympathieke Stu Redman die samen met Frannie Goldsmith (een rol voor actrice Odessa Young) een zoetsappig koppel vormt dat rechtsreeks uit de serie Virgin River had kunnen komen. Natuurlijk noemenswaardig is ook Alexander Skarsgård die een vrij geloofwaardige variant van de duivel neer weet te zetten.

Hoewel het er soms vrij bloederig aan toegaat, wordt het verhaal nooit echt horrorachtig eng. Het vermakelijke verhaal is eigenlijk een mix van diverse genres en zorgt voor een flink aantal uurtjes prima tijdverdrijf.

DFW

StandTitel: The Stand | Naar het gelijknamige boek van Stephen King | Uitgever: Dutch FilmWorks | Regie: Chris Fisher | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: avontuur, drama, fantasy | Adviesleeftijd: 16 jaar | Speelduur: 587 minuten | EAN: 8719372014448 | Acteurs: James Marsden, Whoopi Goldberg, Alexander Skarsgård, Odessa Young | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 21-10-2021 | Verkrijgbaar op: Blu-ray en Dvd | verkrijgbaar sinds: 15-10-2021 | Prijs: Blu-ray €26,99 en Dvd €19,31 | Bestellen