Mijn beste vriendin Anne Frank

Mijn beste vriendinReview Mijn beste vriendin Anne Frank:
Anne Frank anders belicht

In deze Nederlandse speelfilm leren we Anne Frank van een andere kant kennen. We beleven een deel van haar leven tijdens de Tweede Wereldoorlog door de ogen van haar goede vriendin Hannah Goslar. In het begin van dit verhaal zijn de twee meiden onafscheidelijk, maar terwijl Hannah nog een echt meisje is, ontpopt Anne Frank zich al tot een rebelse tiener. Ze laat Hannah steeds meer aan haar lot over. De wegen van de twee hartsvriendinnen lijken zich definitief te scheiden wanneer Anne Frank met haar familie moet onderduiken. Hannah mist haar vriendin verschrikkelijk. In 1945 komt Hannah in het concentratiekamp Bergen-Belsen terecht, waar ze tegen alle verwachtingen in Anne Frank terugvindt. Anne Frank zit in een ander deel van het kamp, een nog ellendiger deel dan het gedeelte waar Hannah zich bevindt. Anne Frank weet zich nauwelijks staande te houden. Hannah besluit haar vriendin met gevaar voor eigen leven te helpen.

Mijn beste vriendin filmbeeld

Deze oorlogsfilm werd geregisseerd door Bernard Cornelis Sombogaart. Hij is een Nederlandse regisseur die vooral bekend is geworden met zijn kinderprogramma’s en jeugdfilms (Kruistocht in spijkerbroek, Het zakmes). Ook deze film doet, ondanks het zware onderwerp, een beetje kinderlijk aan. Hoewel de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog (en dan vooral het leven in een concentratiekamp) wel naar voren komen, worden de beelden nooit zo grof als dat je van een oorlogsfilm zou verwachten. De scènes blijven een beetje mild. Hierdoor is de film dan ook vooral een aanrader voor kinderen vanaf een jaar of twaalf. Het geeft hun een goed beeld van hoe het er tijdens de Tweede Wereldoorlog aan toe ging, zonder dat ze allerlei gruwelijkheden krijgen voorgeschoteld.

Voor de meeste volwassenen zal deze film weinig aanvulling bieden op andere oorlogsfilms. Aansluitend op de film is er een indrukwekkend interview met Hannah Goslar te bekijken. Dit interview geeft het geheel direct meer diepgang en is (voor volwassenen) dan ook een mooie aanvulling op het waargebeurde verhaal.

Dutch Film Works

★★★★
Mijn beste vriendinTitel: Mijn beste vriendin Anne Frank | Trailer | Uitgever: Dutch FilmWorks | Regie: Ben Sombogaart | Leeftijd: 12 plus | Taal: Nederlands | Ondertiteld: Nederlands | Genre: Drama, Oorlogsdrama | Speelduur: 98 minuten | EAN: 8719372014820 | Acteurs: Aiko Beemsterboer, Josephine Arendsen, Roeland Fernhout, Lottie Hellingman, Stefan de Walle | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 21-01-2022 | Verkrijgbaar op: Blu-ray en Dvd | Prijs: €13,50 | Bestellen